Czy diety wegetariańskie są bezpieczne?

warzywka

Diety wegetariańskie, pomimo rosnącej popularności, wciąż wzbudzają kontrowersje wśród wielu osób. Zatem czy diety wegetariańskie są bezpieczne? Szukając odpowiedzi na to pytanie, warto poznać oficjalne stanowisko Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego (ADA) w tej sprawie.

Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne[1] wyraża stanowisko, iż odpowiednio zaplanowane diety wegetariańskie, włączając w to diety ściśle wegetariańskie i wegańskie, są zdrowe, pokrywają zapotrzebowanie żywieniowe oraz mogą przynosić korzyści zdrowotne w zapobieganiu i leczeniu pewnych chorób. Prawidłowo zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie na każdym etapie życia, w tym podczas ciąży, laktacji, w okresie niemowlęcym, dzieciństwa i dojrzewania, również dla sportowców.

Mianem diety wegetariańskiej określa się dietę, w której nie ma mięsa (w tym drobiu), owoców morza oraz produktów ich zawierających. Dokonano przeglądu aktualnych danych na temat kluczowych dla wegetarian składników odżywczych, włączając w to białko, kwasy tłuszczowe omega-3, żelazo, cynk, jod, wapń oraz witaminy D i B12. Dieta wegetariańska może pokrywać aktualne zalecenia żywieniowe dla wszystkich tych składników. W niektórych przypadkach pożądane ilości ważnych składników odżywczych można dostarczyć z pomocą suplementów diety i żywności wzbogacanej.

Oparta na dowodach naukowych analiza wykazała, że diety wegetariańskie mogą pokrywać zapotrzebowanie żywieniowe w okresie ciąży i skutkują pozytywnymi wskaźnikami dotyczącymi stanu zdrowia matki i dziecka. Wyniki tego przeglądu dowodzą, iż dieta wegetariańska ma związek z niższym ryzykiem śmierci z powodu choroby niedokrwiennej serca. Ponadto wegetarianie mają niższe stężenie cholesterolu LDL, niższe ciśnienie krwi oraz niższy wskaźnik nadciśnienia i cukrzycy typu 2 niż osoby nie będące wegetarianami. Co więcej, wegetarianie mają zwykle niższe BMI i niższy wskaźnik ogólnej liczby zachorowań na raka.

Właściwości diety wegetariańskiej, które mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia przewlekłych chorób, to niższe spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu oraz wyższe spożycie owoców, warzyw, pełnych ziaren, orzechów, produktów sojowych, błonnika i związków fitochemicznych. Różnorodność praktyk żywieniowych u wegetarian sprawia, że niezbędna jest indywidualna ocena pokrycia zapotrzebowania na składniki odżywcze. Poza taką oceną, specjaliści od żywności i żywienia mogą odgrywać kluczową rolę w edukowaniu wegetarian na temat źródeł wybranych składników odżywczych, kupowania i przygotowywania produktów spożywczych oraz modyfikacji diety w celu pokrycia indywidualnego zapotrzebowania.

[1] Założone w 1917 r. stowarzyszenie American Dietetic Association zmieniło w 2012 r. nazwę na Academy of Nutrition and Dietetics [przyp. tłum.]

Przełożyła Paulina Dziubak
Źródło: Journal of the American Dietetic Association  2009;109(7):1266-82
Fot. damndelicious.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *